Saturday 19 March 2011

Bingkai Kehidupan



Assalamualaikum wbk..
Selawat dan salam ke atas baginda Nbi SAW, keluarga dan para sahabat..

Mengharungi samudera kehidupan..
Kita ibarat para pengembara..
Hidup ini adalah perjuangan..
Tiada masa untuk berpangku tangan..

Setiap titis peluh dan dara..
Tak akan sirna ditelan masa..
Segores luka di jalan ALLAH
Kan menjadi saksi pengorbanan,,

ALLAH adalah tujuan kami..
Rasulullah teladan kami..
Al-Quran pedoman hidup kami..
Jihad adalah jalan juang kami..
Mati di jalan ALLAH adalah..
Cita-cita kami tertinggi..

Tiga rangkap lagu nasyid daripada kumpulan Shoutul Harakah yang bertajuk 'Bingkai Kehidupan'. Suka denga setiap bait-bait kata daripada lagu ni.. Kita hidup di dunia ni sementara Cuma dan ALLAH adalah tujuan kita yang sebenar. Bila dengar lagu ni betul-betul, dapat aku rasa yang hidup ni merupakan satu samudera yang perlu aku harungi dengan bersungguh. Sebabnya, badai dan ombak akan sentiasa ada, iaitu merujuk kepada setiap ujian dan musibah yang ALLAH berikan kepada kita hambaNYA.. Macam yang berlaku di Jepun sekarang, semoga ALLAH beri kekuatan kepada mereka dalam menghadapi ujian hidup..

Berbalik kepada samudera tadi, aku perlukan bingkai dalam kehidupan ni supaya aku tidak mudah tergelincir dan hanyut dibawa arus kehidupan. Hidup tanpa bingkai ibarat lautan yang tidak bertepi. Persoalannya, mampukah aku berenang dalam mengharungi lautan dan ombak yang kian mengganas , sedangkan hujung yang dicari masih tidak kelihatan..

Rangkap ketiga lagu ni jelas menunjukkan matlamat yang perlu ada dalam diri seorang hamba, iaitu aku dan semua hamba ALLAH.. DIA adalah tujuan yang kita. Hidup ini perlu dilemgkapi dengan matlamat yang jelas, teladan yang terbaik, pedoman yang lengkap dan jalan perjuangan yang mantap..


p/s: Jika ingin melukis, lukislah potret kehidupa.. Jika ingin melakar, lakarlah bingkai kehidupan..

1 comment: