Sunday 13 February 2011

Derma Darah

darah aku bukan AB tapi O..^^

Assalamualaikum wbk..
Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah..

Sekian lama tidak membuat entry baru, dah bersawang blog aku ni.
Kali ni aku nak bercerita tentang pengalaman derma darah bukan derma dara, ok. Masa mula-mula cakap kat bapa, nak derma darah. Than, bapa kata; "boleh ka? Kau kan tak sihat sangat, baru ja sakit hari tu.." Tapi dengan yakinnya aku kata," kenapa pula tak boleh? Sihat la sudah..".. Nak derma juga..

So, hari ni kali pertama aku derma darah, macam tak percaya je, sebabnya sudah lama aku nak derma darah tapi disebabkan rasa takut yang teramat sangat aku tak pernah cuba, dan hari ni aku dapat atasi rasa takut dalam diri aku. Alhamdulillah, sebenarnya rasa takut tu sentiasa ada. Masa mula-mula buat pemeriksaan darah, ya ALLAH.. Sakit ke tidak ni? Yalah kena buat pemeriksaan sama ada layak atau tidak derma darah. Dalam hati dah berdoa supaya tak layak sebab takut, tapi lepas buat pemeriksaan darah tu, layak pula. Nak atau tak kena derma darah juga sebab dah layak.

Masa kena panggil untuk derma darah, banyak pula alasan yang aku bagi, "nak makan dulu la, sebab tak makan lagi tadi", makan roti je".. Macam tulah aku, bila dah takut, banyak pula alasannya. Akhirnya, aku pergi juga, siap tanya kat nurse lagi, sakit or tak? Nurse kata;" tipulah kalau tak sakit, ada sakit sikit je".. Masa nurse ambil jarum, ya ALLAH.. Macam nak lari je.. Maaf, aku sangat takut dengan jarum.. Jarum untuk derma darah ni besar sangat, macam saiz pen dah.. Balik kepada nurse, aku baring je lah diam-diam, tak nak tengok pun nurse tu cucuk, sebab takut.. Sampai berpeluh-peluh aku sebab takut kat jarum.. Hehehe..

Alhamdulillah, lepas 15 minit, aku sudah derma darah sebanya 450 ml. Tak lah banyak sangat, sikit je..
Ok, mula-mula tadi tak ada rasa ikhlas nak derma, tapi berlagak tenang je.. Tapi, bila dah derma darah tu, rasa seronok sangat, sebab ramai saudara-saudara kat luar sana yang perlukan darah. Doa aku, semoga darah yang dah di derma tu, dapat menolong insan yang lebih memerlukan.. Ameen..

p/s: jom ramai-ramai derma darah, sama-sama tolong insan yang kurang bernasib baik, insyaALLAH semoga ALLAH redha..^^

2 comments: