Thursday 27 January 2011

Dalam Kenangan

setiap pertemuan, pasti ada perpisahan..

Assalamualaikum wbk..


alhamdulillah, syukur kepada ALLAH atas segala nikmatNYA, selawat dan salam juga kepada penghulu kita, Nabi Muhammad SAW, keluarga serta sahabat..


Hari ni genap 2 tahun arwah tanta (makcik) pergi, rasa rindu pada arwah sentiasa datang mengetuk hati aku. Aku tidaklah rapat sangat dengan arwah, sebab masa sekolah dulu aku tinggal kat asrama dan jarang pulang ke rumah. Tapi, habis SPM aku yang tolong jaga arwah, tolong bersihkan dia, tolong masakkan dan tolong apa yang patut. Rasa terkilan dengan pemergian arwah tanta masih ada dalam diri aku, walaupun perkara ni sudah 2 tahun berlalu. Tapi, sebagai manusia biasa, kita semua akan mati kan? dan pemergian arwah tanta ke alam lain bermaksud ALLAH lebih sayang akan dia, dan bila tiba masanya, aku juga akan pergi dan setiap insan yang bernyawa pasti akan kembali kepada DIA. aku ingat lagi kata-kata yang mama aku kata masa arwah pergi. Mama kata "insyaALLAH, kita jumpa di akhirat nanti, semoga ALLAH merahmatimu".. itulah kata-kata yang mama aku, sampai sekarang aku masih ingat.


Setiap pertemuan pasti ada perpisahan, sama ada perpisahan yang berlaku tu sementara atau selama-lamanya. Tiada apa yang mampu aku lakukan untuk arwah tanta selain daripada doa yang mampu ku kirim untuknya. Kini, anak arwah tanta, family aku yang jaga. So, tugas aku dan family aku kena jaga Indah (anak arwah tanta) dengan sebaik-baiknya supaya besar kelak Indah akan jadi wanita yang soleha, untuk mendoakan arwah tanta..


Ya ALLAH, Engkau ampunkan lah segala dosa-dosa arwah tantaku, terimalah semua amal ibadahnya, jauhkan dia daripada azab siksaMU, tempatkan dia dalam kalangan hambaMU yang beriman..ameen..


p/s: musim silih berganti, manusia lahir dan pergi..persoalanya, apa yang telah kau lakukan dalam hidupmu? -tepuk dada, tanya diri-

No comments:

Post a Comment