Thursday 15 April 2010

Isteri Bebas..Suami Dayus..??



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



ISTERI BEBAS…SUAMI DAYUS?


Pada 12 hb April 2010 (Isnin), lebih kurang jam 10.30pg, di sebuah siaran radio agama, seorang penceramah wanita memberikan cadangan/panduan bagi wanita2 bekerja.

Dia bawakan satu contoh bagaimana kononnya dia sendiri (penceramah wanita itu) terpaksa “menemani “ majikannya (lelaki) ke suatu lokasi/mesyuarat. Lalu dia pun meminta izin daripada suaminya untuk menemani majikannya ke lokasi/mesyuarat tersebut.

Dia menyambung, “Saya minta izin daripada suami saya untuk menemani majikan saya menaiki kereta. Dia pun izinkannya. Saya bagitau suami saya, saya ‘terpaksa’ duduk di seat hadapan kerana nanti apa pula kata majikan saya. Suami saya pun izinkannya kerana dia percaya saya!!!

“Jadi apa yang saya nak tunjukkan ialah kita suami isteri mesti saling mempercayai satu sama lain dalam hidup berumah tangga, barulah aman hidup kita”, kata wanita itu lagi!


Sungguh bagus nasihat penceramah wanita ini!
Sungguh berani pekerja wanita ini menemani majikannya dalam berdua2an dalam kereta!
Sungguh berani lagi wanita ini tak segan silu duduk di seat hadapan dengan majikannya!
Hebat lagi si suami membenarkan isterinya itu yang ‘setia’ dan ‘dipercayai’ menemani majikannya didalam sebuah kereta, duduk di seat hadapan bersama majikan isterinya!!!


Barangkali ini salah satu contoh dari banyaknya kisah2 …..‘baiknya’ hubungan majikan lelaki dan pekerja wanitanya berlaku di zaman ini. Hubungan atas dasar majikan-pekerja, atas dasar tolong menolong, atas dasar kerjaya, atas dasar mencari makan!!! Dan banyak lagi dasar yang dicipta!


Persoalan untuk di fikirkan :

1. Wanita berdua2an dengan majikan lelakinya - dalam kereta duduk bersebelahan, agaknya berapa lama boleh tahan pandangan masing2!
2. Pandangan yang pertama singgah pada wajah, kemudian berapa lama pula akan tahan pada wajahnya semata2?
3. Kali pertama keluar, mungkin segan2 lagi, kali ke 2, ke3, ke4…….?
4. Kali pertama keluar mungkin terus ke tempat tujuan/lokasi/mesyuarat. Kali ke2, ke3, ke4……?
5. Siapa membenarkan penceramah wanita2 seperti diatas ini berceramah mengenai Islam, memberikan panduan2 yang bertentangan dengan hukum Islam?
6. Bagaimana pula keadaan si suami boleh membenarkan isterinya menemani majikan lelakinya duduk di seat hadapannya? Apa jenis lelaki ini?
7. Soalan terakhir kepada suami2 yang menghantar isteri2 mereka bekerja……..dimana isteri anda sekarang?


Kebanyakan wanita2 Islam zaman ini sudah bebas sebebas2nya!
Mereka dimana2….pejabat, kilang2, pasaranya, di taman2, dipusat2 hiburan …!
Si bapa dan si suami pula rela membiarkan anak isteri mereka berkeliaran di luar rumah!

Dunia jadi buruan! Akhirat telah ditinggalkan!
Kerjaya jadi keutamaan! Agama jadi sampingan!
Hidup sementara jadi pilihan! Hidup kekal abadi di lupakan!


Wallahu A'lam


sumber : HALAQIAH..

No comments:

Post a Comment